طرز تهیه رزومه

رزومه متنی است چند صفحه ای حاوی اطلاعات و مشخصات فردی که قبل از مصاحبه در اختیار کارفرمایان قرار گرفته و به آنان امکان میدهد تا ارزیابی اولیه ای از توانایی های شغلی شما داشته باشند. در واقع رزومه باید تصویری ذهنی از شما و فعالیتهای شغلیتان، به خواننده ارائه کند. از این حیث رزومه جنبه ای تبلیغاتی دارد بدین ترتیب که ویژگیهای مؤثر و مفید خود را در اختیار کارفرما قرار میدهید و به نوعی سعی میکنید تا وی را متقاعد سازید که از بین چندین داوطلب، شما را برای شرکت در مصاحبه انتخاب نماید. رزومه باید به طور مثبتی مهارتها و توانایی های شما را نشان دهد. رزومه در عین حال که باید صادقانه باشد، وبایدعاری از تعارفات و شکسته نفسی باشد. رزومه زندگی نامه، شرح گذشته و یا حال شما نیست (هر چند که قسمت عمده آن مربوط به سوابق کاریتان میشود). اولین هدف رزومه جلب توجه کارفرماست. بنابراین در هر جمله ای که مینویسید باید سعی کنید به نوعی علاقه و توجه خواننده را جلب کنید. یک رزومه خوب میتواند کلید موفقیت شما در امر کاریابی باشد. به آن از دید انجام وظیفه نگاه نکنید. شیوه های متفاوتی برای نگارش رزومه متداول و مرسوم است و هر کس به مقتضای سلیقه و هدفی که از نگارش رزومه دارد ، شیوه خاصی را بر می گزیند . اما به طور کلی اصول و سرفصل بندی عمومی رزومه ها به شرح زیر است:
۱- جزئیات شخصی(Personal Details) اغلب رزومه ها با این بخش آغاز می شوند . آن چه می بایست در این بخش ذکر شود شامل نام ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الکترونیک و تاریخ تولد است.
۲- پروفایل شخصی(Personal Profile) وارد کردن پروفایل در رزومه امری سلیقه ای است و ضروری محسوب نمی شود . آن چه در پروفایل به نگارش در می آید ، تصویری کلی و گویا از شما است که به طور جزئی تر در سایر بخش های رزومه ذکر می شود.
۳- تحصیلات و توانایی های علمی(Education and Qualifications) این بخش شامل تمام سوابق تحصیلی و علمی شما ، از دیپلم دبیرستان و نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی ، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی تحصیلی خواهد بود. به یاد داشته باشید که حتماً ذکر کنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید . سایر دوره های علمی – کابردی که در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده اید را هم حتماً بنویسید
. ۴- سوابق شغلی (Skills and Work Experiences) در این بخش باید کل سوابق شغلی شما ، اعم از تمام وقت یا پاره وقت ، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود.
۵- انتشارات و مقالات(Publications) فهرست کتب و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس ها ارائه نموده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است.
۶- سایر اطلاعات(Additional Information) نگارش این قسمت ضروری نیست ، اما چنان چه لازم دانستید توضیحی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید ، می توانید این بخش را اضافه نمایید.
۷ – علائق(Interests) فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه ای در این زمینه ها دارید حتما ذکر کنید.
۸ – معرف ها(References) نام ، رتبه ، درجه تحصیلی ، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید . این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه های شما را تکمیل نموده اند.
* سایر توصیه ها - پیش از نگارش رزومه ، خوب در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید . سعی کنید تا حد امکان ، مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید. - از دروغگویی یا بزرگنمایی جداً پرهیز کنید ، ممکن است برایتان دردسر ساز شود! - بهتر است رزومه را در ۲ روی یک کاغذ A4 تنظیم نمایید. بهترین حجم رزومه در همین حد است. - حتماً چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید. - در مورد نگارش انگلیسی ، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید. - رزومه را حتما تایپ کنید و از ارائه رزومه دست نویس جداً خود داری کنید.

کاریابی تکاپو به منظور تسهیل در روند ثبت نام افراد در دیگر شهرستانها و شهر شیراز در نظر دارد افراد از طریق ایمیل ثبت نام کند .بنابراین متقاضیان میتوانندکه فرم ثبت نام را دانلود کرده وآن را پر کرده و به ایمیل کاریابی (info@takapookar.ir)ارسال کنند
کاریابی تکاپو در راستای اهداف خود خدمات زیر را انجام میدهد :
1- تامین نیروی انسانی ماهر ونیمه ماهر برای کارفرمایان
2- معرفی فرصتهای شغلی مناسب به کار جویان
3- ثبت نام ماده 80 (قانون تخفیف حق بیمه کارفرمایان)
4-همکاری با سازمان آموزش فنی حرفه ای جهت معرفی به دوره های اموزشی
5- همکاری دو جانبه با کمیته امداد امام خمینی (ره) وسازمان بسیج
موسسه کاریابی تکاپو در سال 1382 با توجه به اهمیت بحث منابع انسانی و نیاز جدی و روزافزون به بانک های اطلاعاتی مدون برای کمک به کارفرمایان در شناسایی و استخدام نیروی کار مورد نیاز و همچنین ا رائه مشاوره به علاقمندان جویای کار تاسیس گردید.با توجه به گستردگی محدوده بازار کار و نیاز به تمرکز در زمینه های مشخص، مشاغل فنی و مهندسی بطور خاص و مشاغل مربوط به پشتیبانی تولید به طور عام به عنوان بازار هدف این موسسه تعیین گردید.موسسه تکاپو با طراحی سیستم پشتیبان تصمیم ( DSS ) تلاش نموده است تا فاصله زمانی بین درخواست وتامین نیرو به حداقل ممکن کاهش یابد. این موسسه تاکنون با شرکت ها و کارخانجات بزرگ و کوچک در سطح استان فارس و پروژه های نصب ، ساخت و راه اندازی در مناطق مختلف استان و همچنین پروژه های جنوب کشور از جمله منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر ،عسلویه، بوشهر و هرمزگان نیز همکاری داشته است